CV-voorbeelden

DropDown

Marketingmanager

StarStarStarStarStar

Marketingmanager

Met de Cornell-template kan Maria de meeste relevante informatie op één pagina kwijt. Hierdoor kunnen recruiters in één oogopslag zien over welke kwaliteiten, vaardigheden en opleiding ze beschikt. De template ziet er modern en overzichtelijk uit, maar biedt tegelijkertijd voldoende ruimte om veel informatie kwijt te kunnen.

Gebruik dit cv

"Dankzij mijn sterke managementvaardigheden weet ik hoe ik een cultuurverandering binnen een bedrijf tot stand kan brengen. Ik schets hiervoor een strategie en coach mijn team om naar deze strategie toe te werken. Tijdens mijn vorige jobs heb ik bestaande processen geoptimaliseerd om belangrijke KPI's te bereiken. Dankzij mijn uitgebreide talenkennis kan ik goed werken binnen internationale bedrijven."

Maria van der Heijden - Chief Marketing Officer

cv-voorbeeld voor marketingmanager

Inhoudsopgave

Voorbeeld-cv voor marketingmanager: tips en advies

Het woord "doelgroep" of "doelpubliek" zal je zeker niet onbekend in de oren klinken als je marketing hebt gestudeerd of al in deze sector hebt gewerkt. Bij alles wat je schrijft of zegt moet je rekening houden met je doelgroep. Tijdens het solliciteren naar je nieuwe functie als marketingmanager ben je eigenlijk al bezig met marketing, want tijdens je sollicitatie begin je al na te denken over je doelgroep. In dit geval is dat je potentiële nieuwe werkgever of de recruiter. Solliciteren wordt veel leuker als je trots bent op jezelf en vol zelfvertrouwen je cv opstuurt.

Ben je je aan het voorbereiden om binnenkort te solliciteren naar een functie als marketingmanager? Dan zijn we blij dat je dit leest, want in het onderstaande artikel laten we je zien hoe je de content van je cv het beste kunt aanpassen om een positieve indruk te maken op recruiters.

Ga direct aan de slag met jouw cv!

Cv maken

Voorbeeld cv - marketing manager

Voorbeeld-cv: marketingmanager

Download dit voorbeeld: marketingmanager-cv

Wat doet een marketingmanager?

De functie heeft verschillende namen. Termen als Chief Marketing Officer (CMO), of Global marketing officer, Head of marketing of Marketing director komen veel voor en hebben allemaal te maken met marketingmanagement. Je bent als het ware de bedrijfsmanager die eindverantwoordelijk is voor de marketingactiviteiten van het bedrijf waar je werkt. Je leidt en begeleidt ook het marketingteam en verschillende projecten met als doel het bedrijf of de business (nog) beter in de markt te zetten. Bij kleinere bedrijven mag je zelf de campagnes bedenken en uitvoeren.

Marketingmanagement heeft verschillende specialisaties. Voorbeelden van specialisaties die je soms ziet in vacatures zijn: B2B marketing of B2C marketing. Bedrijven die internationaal actief zijn, hebben vaak een International marketing manager of Global marketing officer rondlopen.

Ongeacht in wat voor soort bedrijf je werkt als marketingmanager, zullen je taken altijd divers zijn. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Het opzetten en bewaken van marketingstrategieën.

  • De directie adviseren over nieuwe producten, nieuwe markten en de bestaande concurrentie.

  • Het bedenken, uitvoeren en opvolgen van marketingcampagnes.

  • Het bewaken en verbeteren van de naamsbekendheid van het bedrijf of organisatie.

  • En ook het organiseren van speciale gelegenheden en evenementen.

Je vindt deze functie dus in elk bedrijf dat contact met de doelgroep belangrijk vindt. Diverse mogelijkheden zoals je ziet!

Belangrijkste gegevens in jouw marketingmanager-cv

Opmaak

Kijk nog eens naar het voorbeeld-cv van Maria. Merk je hoe strategisch ze te werk gaat, door eerst te verleiden met haar ijzersterke vaardigheden? Pas daarna komt ze met haar certificeringen en werkervaring. Onder beide onderdelen zien we al kennis en vaardigheden die zeer nuttig zijn als marketingmanager of Chief Marketing Officer. Als we naar haar opleiding kijken, zien we hier namelijk niets over marketing of communicatie.

Door de opmaak van je cv slim aan te pakken, kun je de aandacht van recruiters trekken en in jouw voordeel beïnvloeden. Studies tonen immers aan dat de gemiddelde recruiter nauwelijks 6 seconden naar je cv kijkt.

Persoonlijke gegevens

Je bent misschien zo gefocust op het beschrijven van je werkervaring, opleiding en persoonlijk profiel dat je persoonlijke informatie over het hoofd ziet. Controleer altijd of je gegevens up-to-date zijn. Het zou jammer zijn als ze je willen uitnodigen voor een gesprek maar de voicemail van je oude telefoonnummer krijgen.

Persoonlijk profiel

Maak gebruik van een persoonlijk profiel op je cv en gebruik dit stuk om te laten zien over welke kennis en vaardigheden je beschikt. In de volgende paragraaf gaan we hier dieper op in.

Werkervaring, opleiding en certificaten

Voor verschillende jobs als marketingmanager heb je meerdere jaren ervaring nodig. Je kunt er dus van uitgaan dat werkervaring en recent ontwikkelde kennis belangrijke aandachtspunten zijn in deze sollicitatieprocedure. Heb je meer relevante diploma's dan effectieve werkervaring? Pak dit dan slim aan door je opleidingen hoger op je cv te vermelden. Als je recente en relevante certificeringen hebt, kun je die zeker hoog op je cv zetten, zoals het marketingmanagement cv voorbeeld laat zien.

Voor zowel werkervaring als opleidingen en certificaten geldt dat je alle informatie steeds in omgekeerd chronologische volgorde moet vermelden. Hiermee bedoelen we dat je de meest recente informatie het eerst moet vermelden, want uiteindelijk maakt werkervaring uit 1999 minder indruk dan kennis en ervaring opgedaan na 2020.

Talenkennis

Beheers je naast het Nederlands en Engels nog andere talen? Vermeld dit dan zeker op je cv. De marketingwereld is internationaler dan ooit en daarom is het altijd handig om kennis te hebben van meerdere talen. Kijk hoe Maria dit aanpakt in haar cv.

Laat je kwaliteiten zien in je persoonlijk profiel!

Je persoonlijk profiel is de plek op je cv waar je je talenten kunt laten zien en recruiters kunt overtuigen van je kwaliteiten.  Voel je vrij om hier je meest indrukwekkende prestaties en resultaten tijdens eerdere marketingprojecten te vermelden. Je kunt hier ook je beste kwaliteiten of vaardigheden vermelden. We hebben in andere artikels over cv's ook geschreven dat je je persoonlijk profiel kunt zien als een soort van trailer. Het is een korte inleiding over jezelf die de interesse van de recruiter of je toekomstige werkgever moet wekken, zodat ze verder lezen over wat je te bieden hebt.

Bekijk ter inspiratie hieronder twee voorbeelden van persoonlijke profielen voor een marketingmanager-cv.

Camera Flash

Persoonlijk profiel: Chief Marketing Officer

De afgelopen 3 jaar heb ik als Chief Marketing Officer bij een groot internationaal bedrijf bewezen dat ik meerdere marketingplannen tegelijkertijd kan uitvoeren met een jaarlijkse groei van 7%. De 4 talen die ik goed spreek naast Nederlands en Engels maken van mij een handige schakel in de communicatie met buitenlandse collega's en internationale samenwerkingspartners. Ik ben een analytisch sterke CMO, die een goede balans bewaart tussen plezier en prestaties op teamniveau.

Camera Flash

Persoonlijk profiel: marketingmanager

Ik ben altijd te vinden als het gaat om creativiteit en ROI-berekeningen. Dankzij 5+ jaar opgebouwde marketingervaring bij internationale bedrijven heb ik verschillende projecten begeleid die hebben bijgedragen aan 2 miljoen euro omzet. Ik ben een creatieve marketingmanager die graag met mensen werkt en snel kan handelen.

Kies uit meer dan 12 mooie cv-templates!

Cv maken

Belangrijkste vaardigheden voor een marketingmanager

Je kunt ervan uitgaan dat recruiters goed letten op de vaardigheden van sollicitanten. Hoe meer relevante vaardigheden je bezit, hoe groter de kans dat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

Hieronder volgen enkele voorbeelden van relevante vaardigheden voor marketingmanagers:

  • Leiderschapsvaardigheden.

  • Online marketing.

  • Analytisch- en rekenkundig vermogen.

  • Commerciële instelling.

  • Creativiteit.

  • Digital skills.

In Maria's voorbeeld-cv benadrukt ze haar wiskundige vaardigheden door de woorden ROI (Return on Investment) en kostenreductie te gebruiken.

Je kunt je vaardigheden op verschillende manieren strategisch benadrukken in je cv. Je persoonlijk profiel is een goede plek om deze vaardigheden te laten zien, maar je kunt ook opvallende en relevante vaardigheden vermelden in de beschrijvingen van je vorige jobs. Door simpelweg een apart onderdeel voor vaardigheden in je cv op te nemen, kun je ook een overzicht laten zien van de vaardigheden die je bezit en die van pas zullen komen in je toekomstige job als marketingmanager.

Samenvatting

Bij het opstellen van je marketingmanagement-cv is het dus belangrijk om een goed idee te hebben van de relevante informatie die je met de recruiter wilt delen. Neem daarom de tijd om een lijst te maken van je vaardigheden en relevante prestaties waarmee je indruk wilt maken tijdens deze sollicitatie.

Beschrijf de informatie over je werkervaring, opleidingen en certificaten altijd in omgekeerd chronologische volgorde. Zo komt de meest recente informatie eerst.

Zorg er met behulp van een leuke opmaak voor dat je de informatie op je cv op een slimme manier ordent. Zo val je sneller en beter op en laat je een positieve indruk achter.

Kun je na het lezen van dit artikel amper wachten om aan de slag te gaan met je cv? Gebruik dan onze handige cv-tool om in een oogwenk een modern en professioneel cv te maken waarmee je direct kunt solliciteren.

Hoe word je marketingmanager?

Zowel opleiding als ervaring zijn belangrijk bij het solliciteren. Op het gebied van opleiding vragen de meeste vacatures om een bachelor- of master-diploma in marketing of communicatiewetenschappen, het liefst met enkele jaren werkervaring.

Deze werkervaring is het grootste voordeel dat je kunt hebben op je cv. De functie van marketingmanager is job die om leiderschapsvaardigheden vraagt. Het is daarom belangrijk dat je leiderschapservaring hebt die je op je cv kunt vermelden.

Tegenwoordig gebeurt alles digitaal. Het is daarom ook noodzakelijk dat je naast traditionele marketingskills (krant, poster etc.) ook ervaring hebt met digitale marketing (online marketing, tv-marketing, etc.). In deze sector is het belangrijk om je kennis en vaardigheden te blijven ontwikkelen. Dit doe je door je regelmatig bij te scholen op dit gebied.

Scoor je droombaan met CVmaker

Maak nu simpel en snel een professioneel CV en download binnen 10 minuten. Waar en wanneer je maar wilt.

AddSmallMaak nu je CV
CheckCircle

Vergroot je kansen op een baan aanzienlijk met een goed cv